Skip to main content

Google er et bibliotek, hvordan du bygger opp nettsiden din påvirker hvordan den blir levert til de som etterspør den i skranken. 🤓

Okei, så jeg elsker analogier. Dette er nok den beste jeg har for Google, og forklarer litt sammenhengen mellom Google søkeresultatside (SERP), søkemotoroptimalisering (SEO) på nettsiden din, og Google Ads – søkemotor markedsføring (SEM).

Jorunn kommer inn til skranken på Googles bibliotek og etterspør en bok om «lederskap» og «hvordan bli en bedre leder». Google snur seg, ser på reklameplakatene for lederskap på første hylle nærmest skranken, og vurderer hvilken som kan være relevant for Jorunn. Google legger plakatene på disken foran henne, og går til noen hyller lengre bak for å se hva annet de har på temaet. 🧐

Jorunn ser på reklameplakatene om ledelse på disken, noen ser relevante ut og snakker både om lederskap og hvordan bli en bedre leder – andre har fokus på lederkurs, endringsledelse og prosjektledelse. Hun plukker opp en av plakatene, og hører det sier «ka-ching» i kassen til Google, de fikk 15 kroner for at hun løftet opp plakaten. 💸

I det hun løftet opp plakaten endret plakaten seg til en tynn brosjyre som handler om én spesiell leder i en spesiell situasjon – med andre ord ikke heeelt det hun så etter. Hun legger brosjyren tilbake på benken, og plukker opp en annen. «Ka-ching» sier det i kassen til Google, de får 7 kroner. 💵

Plakaten blir til en bok på OK størrelse med mer informasjon om forskjellig type ledelse, intervjuer med ledere, webinarer og e-bøker om ledelse og lederskap.

Google kommer tilbake med bøker fra bakrommet, som alle er en del større enn en brosjyre – med relevant informasjon om «ledelse» og «hvordan bli en bedre leder» som er (søke)ordene Jorunn oppga når hun kom inn.

Bøkene som nå blir lagt på disken er blant annet den Jorunn holder i hånden, samt 10 andre som kan være relevante. Måten google ser om bøkene de kommer med er relevante er fordi bøkene er bygget opp med tittel på boken «ledelse» og kapitler/titler «hvordan bli en god leder» som har artikler og innhold som inneholder tekst, lenker, bilder, filmer, og andre ting som bygger opp om søkeordene og gir nettsiden relevans og autoritet. 🧑🏾‍🎓

Jorunn kunne latt plakatene ligge og sett på bøkene på disken i stedet, i dette tilfellet plukket hun en plakat – så at boken var relevant, og valgte å ta med seg denne. Hun leser det relevante innholdet, og ender opp med å melde seg på et kurs i ledelse. «Ka-ching» sier det i forfatterens kasseapparat, Jorunn har konvertert.

Boken er nettsiden din, innholdet ditt og organiseringen av dette (kapitler, headings, subheadings, bilder, lenker ++) avgjør om du for eksempel betaler mye eller lite per klikk for plakatene (annonsene) dine, og om Google serverer boken din til Jorunn i første omgang, eller om du ligger enda lengre bak på bakrommet.

Husk: SEO og SEM er en pågående prosess og ikke en engangsgreie. 😊

Leave a Reply